ΓΚΙΝΟΥΔΗ ΑΘΗΝΑ

Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Φυσικών Επιστημών (ΠΕ04), Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κρήτης

ηλεκτρονική φόρμα δήλωσης συμμετοχής

Αξιοποίηση του Προγράμματος Υποστήριξης Γλωσσικού Γραμματισμού με δράσεις στα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών

Τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών απαιτούν καλή γνώση γλώσσας, τόσο σε επίπεδο κατανόησης όσο και παραγωγής. Ένας από τους λόγους που οι μαθητές κατατάσσουν τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών στα «δύσκολα μαθήματα» είναι ότι δεν έχουν κατακτήσει σε ικανοποιητικό βαθμό την επιστημονική γλώσσα που χρησιμοποιείται από τα σχολικά εγχειρίδια.

Για τον λόγο αυτό, οι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν Φυσικές Επιστήμες, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να συμμετέχουν στο «Πρόγραμμα Υποστήριξης Γλωσσικού Γραμματισμού».

Ενδεικτικά, προτείνεται η παρακίνηση και η ενθάρρυνση των μαθητών (είτε κατά την διάρκεια της διδασκαλίας είτε ως εργασία στο σπίτι) στην εκφραστική ανάγνωση, την ορθογραφία, την ερμηνεία/ετυμολογία της ορολογίας, και τη σωστή περιγραφή των φαινομένων, διαδικασιών και πειραμάτων.

Επιπλέον, και με το δεδομένο ότι η ανάγνωση βιβλίων συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τη γλωσσική ανάπτυξη των μαθητών, προτείνεται να προωθηθούν, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, δράσεις φιλαναγνωσίας, όπως η προτεινόμενη για το μάθημα της Γεωγραφίας.

Η Γεωγραφία πίσω από τα αγαπημένα μου βιβλίο

Οι τόποι οι οποίοι περιγράφονται στα λογοτεχνικά βιβλία συνήθως υπάρχουν και στην πραγματικότητα. Το να αναγνωρίσει κανείς τους τόπους μέσα από ένα βιβλίο, μερικές φορές είναι προφανές, άλλες όμως φορές χρειάζεται κάποια διερεύνηση. Στα βιβλία συναντάμε συχνά γνωστές πόλεις αλλά και άλλα χαρακτηριστικά τόπων, όπως βουνά, ποτάμια, κτήρια, δρόμοι, γέφυρες, πάρκα κ.λ.π. Μερικές φορές οι τόποι που παρουσιάζονται στα βιβλία έχουν τη δική τους ενδιαφέρουσα ιστορία ….

Κάποιες φορές ο συγγραφέας έζησε ή επισκέφθηκε τον τόπο στον οποίο αναφέρεται το βιβλίο, άλλες φορές όμως απλώς τον ανακάλυψε!

Προσκαλούμε τους μαθητές να συμμετέχουν σε ένα ταξίδι φιλαναγνωσίας, όπου μέσα από βιβλία που διάβασαν, που επέλεξαν οι ίδιοι ή δανείστηκαν από τη σχολική βιβλιοθήκη ή που τους πρότειναν οι καθηγητές τους, θα ανακαλύψουν καινούργιους τόπους και την ιστορία τους.

Αφού διαβάσετε το/τα βιβλίο/α:

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

  1. Σε ποια εποχή έγγραψε ο συγγραφέας το βιβλίο; Ποιο είναι το ιστορικό πλαίσιο αυτής της εποχής σύμφωνα με το συγγραφέα;
  2. Ποια είναι οι τόποι στους οποίους εκτυλίσσεται η ιστορία; Τι πληροφορίες μπορείς να αντλήσεις για τους τόπους αυτούς μέσα από το βιβλίο;
  3. Μετά από έρευνα που έκανες νομίζεις ότι ο τόπος αυτός παραμένει ο ίδιος σήμερα; Ποιες είναι οι αλλαγές που επήλθαν;
  4. Μπορείς να βρεις εικόνες, φωτογραφίες, αναπαραστάσεις κ.λ.π. από τους τόπους στους οποίους αναφέρεται το βιβλίο;
  5. Νομίζεις ότι ο συγγραφέας επισκέφθηκε αυτούς τους τόπους και η περιγραφή του είναι ακριβής; Με ποια στοιχεία υποστηρίζεις αυτή σου την άποψη;
  6. Τοποθέτησε τον τόπο ή τους τόπους που ανακάλυψες, μαζί με τις πληροφορίες που συνέλεξες στον χάρτη (έντυπο ή ηλεκτρονικό όπως το Google map).
  7. Παρουσίασε την έρευνά σου στους συμμαθητές σου στην τάξη.

ΠΡΟΣΟΧΗ!! Μη ξεχάσεις να αναφέρεις τις πηγές που άντλησες τις πληροφορίες σου.

Υπέροχα ταξίδια!!!!

———————-

Design a site like this with WordPress.com
Get started